Uppmärksamhetsekonomi och struktur genom hjälpmedel

11/12/2007

Här har vi något läsbart: Simple But Powerful Attention Age Mindmap & Diagram Download. Vill man försöka förenkla det ganska mycket till svart och vitt så kan man se två strategier:

  • Att producera så mycket innehåll som möjligt till lägsta tänkbara kostnad.
  • Att producera innehåll av högkvalitet där tillväxt av faktorer som stödjer ranking utnyttjas maximalt och inte späds ut i onödan.

Men då har man naturligtvis missat alla de faktorer som är lite av poängen med det där tänket: sådant som triggar folk att uppmärksamma något...

Hur översätter vi Attention Economy? Tja vi har ju tidigare kunskapsekonomin så uppmärksamhetsekonomin kanske? Själv tycker jag båda låter illa och skulle föredra något som inte är sammanskrivit men faktiskt är uppmärksamhetsekonomi redan inarbetat.

Uppmärksamhetsekonomins historia
Termer myntades troligen av Herbert Simon (1916 - 2001) som var något av ett universalgeni men människan var vad han studerade. Hans forskning var inriktad på kognitivpsykolgi, datavetenskap, ekonomi, filosofi, sociologi ledarskap m.m. En av 1900-talets verkligt nyskapande tänkare.

I Designing Organizations for an Information-Rich World, redan 1971, skriver appropå en värld med mycket information d.v.s. där vi är idag och där informationen fortfarande är i kraftig tillväxt (min fetstil):

[...] wealth of information means a dearth of something else: a scarcity of whatever it is that information consumes. What information consumes is rather obvious: it consumes the attention of its recipients. Hence a wealth of information creates a poverty of attention and a need to allocate that attention efficiently among the overabundance of information sources that might consume it"

Vad menar då Simon?
Tja när jag gick i skolan hade vi en lärobok och ibland använde vi skolbiblioteket som inte var särskilt stort. Idag finns en mängd sammanställd informationen på nätet som också är enkla att använda. Jämförbara sammanställningen blir allt fler. Antalet böcker, studier, forskning som är enkelt tillgängliga ökar också. Antalet nyheter som produceras om en händelse, t.ex. en forskningsrapport, ökar också över tiden.

Även antalet "kanaler", eller sorter av information, som når oss är större. När jag var barn hade vi en morgontidning, radio och två TV-kanaler. Sedan skaffade vi en till morgontidning. Därefter TV-4 och internet. Idag är många TV-kanaler, massor av nyhetskällor på nätet, aggresiv telefonreklam, mobilatjänster o.s.v. Även för en kanal är det idag uppdelat i många undertyper lätt illustrerat av antalet olika läsare av filformat du har i datorn.

Ökningen är större än för antalet nya konsumenter av information. Därmed tenderar de att bli något utsmetade. För den som producerar information blir det allt mer kritiskt att uppmärksammas av konsumenterna. Mycket som bara för några år sedan skulle betraktats som ytterst oseriöst inom media blir nödvändiga metoder för att överleva.

Behovet av verktyg för konsumten som hjälper dem att hitta vad de söker blir naturligtvis väldigt viktigt. Det kan lätt illustreras av att sökmotorer idag är mycket viktiga när man surfar. Så var det inte när jag första gången fick tillgång till internet i början av 1990-talet.

Den långsiktiga betydelsen och SEO-trenden
Viktigast är egentligen inte betydelsen för producenter av information utan konsumenternas behov av automatiska verktyg som klarar att sortera informationen. Där skapas en enorm drivkraft att skapa allt bättre och intelligentare system. Denna utveckling är den som kommer vara styrande långsiktigt även för producenterna.

Där ligger också trenden av betydelse för SEO. Konsumenten av information kommer bli allt mer benägen att acceptera mer om det innebär bättre utsortering av information. Ett exempel är att ge information om sig själv till ett system som sorterar ut information bättre genom det om man konkret ser kopplingen kommer accepteras. Producenten som sätter en SEO-strategi långsiktigt behöver tänka i de här termerna.

Mer om uppmärksamhetsekonomin
The Attention Economy: An Overview.
Attentiontrust.org
APML Wiki Spec Page. Själv föredrar jag nog det man en gång lärt sig istället för något nytt och håller mig till CSP och Ban hur dåligt de än passar.
Designing Organizations for an Information-Rich World har ISBN 0-8018-1135-X.

0 kommentarer

Kommentera