Att kontrollera PR via rel=nofollow

11/25/2007

Den här artikeln publicerades SEOmoz: Whiteboard Friday - Controlling the Flow of PageRank & Link Juice. Men jag är skeptisk. Strikt enligt PR-algoritmen som den fungerande en gång i tiden ska ju det fungera så där men idag finns så oerhört mycket mer som har betydelse.

Det de skriver här:

We've had plenty of experiences where implementing what we thought was a smart nofollow strategy to control link juice has either backfired and cost us traffic or had little to no visible impact. The best way to implement strategies that rely on link flow control is, in my opinion, to start small, test, then refine and push out to the site as a whole

Stämmer verkligen och jag vill nog snarare säg att det här inte är värt besväret i del flesta fallen. Faktiskt lutar jag åt att Google kanske hanterar rel=nofollow på ett annat sätt än som det är "tänkt" (citationstecken därför att det är en lösning som Google pushar för och de har naturligtvis sin agenda med den) att fungera.

Snarare tror jag att ett expertsystem används som svänger in genom kontinuerlig analys av rel=nofollow användning på en sajt som anses väsentlig. Väsentlig utifrån parametrar som t.ex. inlänkar och manuell kontroll. Dock även där att det behandlas annorlunda från vanliga länkar.

Jag har mer teorier här men det håller jag för mig själv tillsvidare :-) Jag ska göra ett litet test med en huvudsida vi har på Nyfikenvital som länkar till kanske 100 interna nyheter och artiklar (räknade dem inte) varav alla åtminstone ska länka tillbaka. Där ska jag sätta rel=nofollow på alla länkar ut från huvudsidan så får vi se vad resultatet av det blir.

0 kommentarer

Kommentera