Sovrat är ett socialt nätverk

9/07/2007

Sovrat.se är en enkelsajt som bygger ett socialt nätverk där du kan tipsa om nyheter, artiklar, filmer m.m. där ett socialt nätverk runt länkar har skapats med hög användbarhet.

Martin Lindkvist på Sovrat berättar om tjänsten och dess ursprung...

- Det bästa med tjänsten är att makten ligger hos användarna.

- Än så länge skiljer vis så mycket från andra social nätverk men vi har del egna värdefulla funktion som möjligheten att fylla i var man hittade en länk och på så sätt ge credit till andra länksidor. Det finns även en funktion för att markera länkar för att kunna gå tillbaka till dem senare. Den funktionen kommer få större betydelse i framtiden med funktioner vi ska införa.

Bilden finns på Flickr.

- Sovrat.se är helt egenutvecklad i php och mysql. Vi lanserade sidan officiellt 24e Juli 2006.

- När jag för första gången såg digg.com frågade jag mig varför inte jag gjort den sidan först. Konceptet var genialt samtidigt som detkändes bekant från sidor som fanns långt innan web2.0 och det var inget som var tekniskt svårt att skapa.

- När Sovrat utvecklades fanns inga andra svenska digg-kloner och jag tyckte mig se ett behov av en liknande sida på svenska..

- Tanken med Sovrat är att alla kan vara med och hjälpas åt att visa upp det bästa på webben. Eftersom makten ligger hos användarna saknar sidan någon särskild inriktning. Kategorierna är utformade så att det mesta ska passa in där, vi har dock väldigt specifika kategorier vilket ställer till en del problem så detta är något vi kommer ändra på ganska snart.

- Men som vanligt med sådana här sidor kan man nog se en övervägande del teknik och populärvetenskapliga länkar samt självklart roliga videoklipp och liknande, avslutar Martin Lindkvist.

0 kommentarer

Kommentera