Jag läste precis den här bloggningen Hamna i topp hos Google på Nikke Lindqvists blogg. Det han uppmärksammade att en artikel publicerad av Ny Teknik hamnade överst på Google på ett stort antal sökresultat runt begreppet "topp på Google". Det handlar om:
Det visar naturligtvis på ett förtroende Google har för Nyteknik. Artikeln kan man tycka vad man vill om. Givetvis tar den inte upp alla faktorer som har betydelse men där gäller det naturligtvis att det måste anpassas till läsarna vars kunskap och perspektiv jag inte vet något om.
Artikeln har publicerats både på Nyteknik och DN:
Title i länkar & Alt till bilder
Det här tipset från artikel känner naturligtvis alla som gjort någon SEO redan till:
"Ett annat bra knep är att utnyttja de så kallade Alt-texterna – den text som hör till en bild och som visas om bilden inte laddas, eller när man håller musen över bilden.
Alt-texten ska beskriva bilden, men även här kan man försöka få med sökordet.
Från: Så hamnar din hemsida i topp hos Google (Nyteknik.se)
Datum: 2008-06-05
Ett liknande tips från mig som artikeln inte tar upp är title i länkar:
<a href="url" title="Nyckelord">Bla bla nyckelord bla</a>
Genom att arbeta med detta i intern länkning pekar man ut för Google vilket nyckelord i ankartexten man anser viktigt. Det ger en effekt jämförbar i hur det verkar med en "meningsfull URL" respektive att länken bara hade nyckelordet i ankartexten.
Nakna Sanningen om "Hamna topp hos Google"
Flera andra såg jag hade bloggat om artikeln med olika åsikter.
Magnus Bråth med sin trevliga blogg Nakna Sanningen kommenterade i: Hamna i topp hos Google. Bråth är tveksam till om artikeln verkligen är skriven redaktionellt oberoende:
"Artikeln är uppenbarligen skriven av Relevant Traffic & Resultat Media eftersom den håller så låg kvalitet och försöker få dem att framstå som någon sorts experter på området.
Från; Hamna i topp hos Google (Naknasanningen.com)
Datum: 2008-06-05
Intervju i artikeln fanns med Relevant Traffic och Resultat Media. Bråth väcker med andra ord misstanken att de kan ha skrivit artikeln eller olämpligt påverkat innehållet på annat sätt.
Jag ser dock inget konkret i artikeln som gör att jag tycker man kan säga det. Fast jag vet heller ingenting om företagen och läser Nyteknik mycket sällan.
Bernt Johansson om "Hamna i topp hos Google"
Bernt Johansson har också bloggat om "hamna i topp hos Google". Den här reflektionen tyckte jag var kul:
"Ha ha. Nikke har gjort en bra upptäckt, att Ny Teknik och DN publicerat en artikel om att “hamna i topp hos Google”, där de indirekt utmanar SEO sfären att anta utmaningen."
Från: Hamna i topp hos Google (Berntjohansson.com)
Datum: 2008-06-05
Vi får med andra se hur den där SERP:en utvecklas :-D
Inkomsten om "Hamna i topp hos google"
Blogg Inkomsten har jag inte tidigare läst (eller något annat på den). Den tog emellertid upp en intressant sak i sin bloggpostning om det hela:
"Det lite komiska i situationen är att det, bortsett från ett ord i rubriken, är en identisk artikel som publicerats på två olika webbplatser, vilket alla som läst lite om seo vet, inte är uppskattat av google, vilket riskerar att få någon av sidorna att straffa ner sig i googles index. Hur det kommer sig att dn och nyteknik har samma artikel gissar jag beror på att antingen någon från de i artikeln omnämnda företagen skickat in den, och tidningarna tagit den rakt av, eller att någon frilansare sålt samma artikel till flera."
Från: Hamna i topp hos Google (inkomsten.bloggagratis.se)
Datum: 2008-06-05
Varför DN publicerat artikeln vet jag inte och jag har heller inte forskat i det. Jag noterade emellertid följande på artikeln hos DN.se:
Det ser med andra ord ut som de kanske återpublicerar innehåll automatiskt från Nyteknik.
Relevant Traffic om öppningssidor / landningssidor
Relevant Traffic har förövrigt en paketerad lösning som anknyter till mycket från artikeln: Personalised Landing Pages. Om produkten är bra eller inte vet jag inte då jag aldrig tittat efter den på någon sajt.
Själva konceptet tycker jag dock är vettigt. Det tog jag upp nyligen i:
"Välgjorda [Red. specialistsidor] sidor är en effektiv och seriös SEO-teknik:
Från: Google, Riktlinjer och Öppningssidor (SEOTaktik.com)
- Ger ökat värde för besökaren med en bra artikel.
- En bra specialistsida drar spontana och naturliga länkar.
- Sådana länkar kommer oftare med "rätt" ankartext."
Blogg hos Resultatmedia
Resultatmedia har förövrigt en blogg. Den är troligen mer givande läsning än "säljsidorna" för de flesta av den här bloggens läsare.
Kommentera