Ulf Liljankoski har länkkatalogen Prylkoll. Min blogg Prylar, prylar och mer prylar har jag knappast anmält till mer än fem länkkataloger (men den kan mycket väl förekomma i fler ändå) men den katalog jag upplevde som mest intressant var just Prylkoll:
- Den ser välskött ut -> Seriös.
- Den handlar just om Prylar -> Ämnesrelevant.
- Den rankar på Prylar.
Inte heller är den del av något stort nätverk av länkkataloger utan vi har en persons vilja att få värde från en katalog och bygga något bra där.
Katalog med värde för Google är långsiktiga
Katalogen stämde därigenom med flera faktorer jag tror direkt översätter till en högre med Google. Det helt enkelt därför att en välskött ämnesrelevant specialistkatalog är värdefull för Google. Ett sådant värde tror jag växer med tiden.
Inte minst blir det tydligt när man jämför med generella kataloger. Dessa finns det för svenska nätet troligen närmare tusen av. Det tar typiskt bara in sajter som anmäler sig och en hög andel är tveksamma sajter. Värdet för Google att värdera dem särskilt är svårt att se.
Anmälningen till Prylkoll såg jag också ett konkret värde av.
Framtiden för länkkataloger
Jag har hört mig för med ganska många nu vad sett kring kataloger och Google och hur de tror framtiden blir. Ulf var en av dem. Här har vi frågorna och svaren...
1. Vem får värde av länkkatalogen?
Fråga: - Ser du att värdet av en registrering i en länkkatalog kan vara olika för säg en webbutik eller publicist (t.ex. blogg eller nättidning)?
Oavsett om det handlar om webbutik eller publicist är grundvärdet det samma: Kvalitetsbesökare. Skillnaden i värdet ligger sedan hos vilken typ av besökare man får från länkatalogen.
Tittar man på den typiska länkkatalogen, som normalt enbart är skapad ur SEO-synvinkel, tycker jag inte att det finns någon större skillnad på värdet av registreringen av en webbutik eller en publicist. Anledningen till att det inte finns någon skillnad mellan dessa är att många länkkataloger som sagt enbart är skapade ur SEO-synvinkel och inte för att fånga in och driva trafik till sajterna som finns i länkkatalogen.
Så för den något SEO-insatte är det framförallt länkvärdet och ankartexten som man är intresserad av när man registrerar sig i en länkkatalog, oavsett om det handlar om en webbutik, blogg eller nättidning mm. Dessa sajter får normalt vad man önskat – SEO-värde.
För den icke-SEO-insatte handlar det om att man vill marknadsföra sin sajt och förhoppningsvis få besökare från de kataloger man registrerar sig i (även här oavsett om det handlar om en webbutik, blogg eller nättidning mm). Dock får dessa sajter normalt inte vad önskat – trafik, dock får de ovetande ett SEO-värde.
Tittar man istället på kataloger som jobbar seriöst och själv jobbar med att dra in trafik till katalogen ser värdet dock hellt annat ut. Då dessa kataloger aktivt jobbar med att fånga in trafik och besökare som har ett intresse för sajterna som katalogen länkar till, driver katalogerna även besökarna vidare till sajterna i katalogen.
När det gäller kataloger som ger besökare till en sajt skiljer sig värdet för en webbutik och en publicist något. För webbutiken är det viktigaste att katalogen skickar besökare som är köpbenägna, men för en publicisten är en besökare som är intresserad information som är det viktigaste.
Vilken av dessa besökare som skickas till sajten beror mycket på länkkatalogensstruktur.
Tittar vi på större länkkataloger som skickar kvalitetsbesökare har vi bland annat http://katalogen.kthnoc.se/ som jobbar mycket med kvalitén på länkarna. Detta innebär att besökare har förtroende för katalogen och de länkar som finns i katalogen. Besökaren använder därför katalogen för att hitta sajter som är intressanta och passande. http://katalogen.kthnoc.se/ är så stor att de kan skicka kvalitetsbesökare både till webbutiker och publicister.
Ska en mindre sajt kunna skicka liknande kvalitetsbesökare måste man ställa krav innehållet och enklast är om man nischar sig.
Länkkataloger som t ex samlar resurser för skolan/uppsatser, språk (ordboken.nu) o dyl kommer att fånga in besökare som är intresserad av ämnet och även ge kvalitetsbesökare till de sajter man länkar, dessa besökare skulle dock inte vara av stort värde för en webbutik.
Länkkataloger som riktar sig mot shopping och produkter och samlar information om detta kommer att fånga in besökare som är köpbenägna och man skickar därmed kvalitetsbesökare till webbutiker.
Oseriösa kataloger
Fråga: Upplever du att Google dragit ner värdet av de många oseriösa
länkkataloger som finns?
Under den senaste tiden har mycket hänt i de SERPar jag håller ett öga på. Många av de som tidigare legat på toppositioner har flyttats ner i SERPen. Tittar man närmare på detta ser man att de som flyttats ner normalt har ett stort antal inlänkar från "oseriösa" länkkataloger och en stor frånvaro av av naturliga/spontana länkar. Detta tolkar jag som att värdet av länkarna i de "oseriösa länkkatalogerna" har sjunkit.
Prylkoll Fråga: Vilka var viktigaste orsakerna till att startade du din katalog?
När jag startade katalogen hade jag tidigare ingen katalog, men var intresserad av att lära mig mer om kataloger. Min erfarenhet av andra kataloger var att de inte gav annat än SEO-värde och jag ville skapa något annorlunda som sajter med försäljning skulle kunna ha nytta av och som skulle kunna generera försäljning. Det jag som fattades var en katalog som gav kvalitetsbesökare i form av potentiella köpare, samt fattades det en katalog som var helt öppen om att acceptera djuplänkar. Där tog idén form.
Värde av en egen seriös katalog Fråga: Vilket värde får du idag ut från din katalog?
Idag får katalogen alltmer trafik från framförallt sökmotorer , och det har även visat sig att den skickar vidare besökare till säljande sajter och trafiken har sedan lett till försäljning hos flera sajter. Det värda jag själv får ut, förutom lärdom om länkkataloger, är försäljning i webbutiken jag driver. Samt kan jag med hjälp av katalogen puscha upp produkter i SERPen och snabba upp indexeringen av nya produkter och kategorier.
Inspiration och Kunskap
Fråga: Kan katalogen ha ett värde genom att ge inspiritation? När du gör
redaktionell kontroll av anmälda sajter ser du ju mycket från din
bransch.
Katalogen ger en del inspiration, men det är inte den redaktionella kontrollen som ännu gjort detta. Det som ger inspritaion är hur man ska tänka när man lägger upp egna produkter i webbutiken. På Prylkoll.com testar jag andra ordkombinationer mm för olika produkter och kategorier för att sedan jämföra den sökmotortrafik som Prylkoll.com fångar in jämfört med den sökmotortrafik produktsidan på webbutiken fångar in.
Om Ulf
Nedan hittar du Ulf:s blogg, länkkatalog och webbutik:
Kommentera