Familjemedlemmar till Kaspersky Labs kidnappas

4/23/2011

Det här är ju absolut inte något nytt koncept när det gäller säkerhetsfrågor:

Men liksom mycket som kan drabba leverantörerna av tjänster- och säkerhetsprodukter gäller att påverkan kan gå en bit ut minst sagt. Sedan om nu antivirus, personligabrandväggar m.m. egentligen är vad man ska lita på ändå är ju inte riktigt fallet på datorer där konkret säkerhet faktiskt krävs där mycket mer krävs. Man ser väl dem bättre som filtrering och på det accepterar man antingen en utökad risk och minskar säkerhetsbehovet d.v.s. undviker känsliga saker ev. tillsammans med någon typ av whitening eller hoenypot.

Lika lite som förhoppningsvis ingen litar på sådana lösningar - nu vet vi ju från kraftindustrin rörande allt från det enklaste till kärnkraftverken att så nu inte är fallet oavsett om det rör inbäddadesystem eller kontorsdatorer - får man hoppas att rutiner i säkerhetsföretag är sådana att en enskild medarbetare inte väsentligt kan påverka säkerheten.

Det påminner mig också om problematiken kanske 2002. Jag fick intryck av det från denna jag besvarade frågor i rörande Kaspersky:

"Enligt säkerhetskonsulten Hans Husman är det troligt att Kaspersky konfigurerat sin e-postserver felaktigt så att e-post till en adress skickats ut utan godkännande från en person. Det skulle kunna gå till så att en av kunderna skickar in ett virus, alternativt att en person som utger sig för att vara kund medvetet försöker sprida ett virus. E-post från servern går sen ut till alla som är med på e-postlistan. Nyligen hade tidningen Finansvision samma problem med en felaktigt konfigurerad list-server."

Från: Kaspersky skyller virus i utskick på hackare

Och det bör ha varit runt 2002. Men flera incidenter kan ju ha varit aktuella. Fallet jag tänker på var när jag fick e-post från deras hacka e-post-server där jag satt på e-post-listan. Men visst att produkten hade en del poänger som andra eller tredjelösning därför att den störde inte den primära och var en fallet slö även om den saknade avancerade funktioner mer än vid den tiden signaturer (ev. kanske ännu inte mycket i primärminne men åtminstone för filerna).

När jag sökte efter den incidenten träffade jag också på den ledaren eller krönikan av Tomas Gilsa som ju passar in i koncept med också en välgjord illustration på en maffia på datorskärmen som sträcker sig ut för att uttrycka hot:

Bilden har nu en del stereotyper men här kan jag inte se att det är ett problem i dom dimensioner jag argumenterat att det konkret kan vara det där följande två indikerar två sätt att se på det (viktigast är den första där vi ser en väg det kan kompenseras och motverkas):

För organiserad brottslighet är ju verkligheten mycket värre och jag ser inte nationella stereotyper utan just den tidstypiska klädseln från en den aktuella perioden i början av 1900-talet.

Här har vi några mycket värre skämtteckningar jag gjorde själv där jag får försvara mig med att jag kände att jag behövde experimentera en del med visuella värden relaterade till flocken i det skämtsamma för att bättre kunna förstå dem.

Denna är från 5.4b Skämtteckning om kvinnor och matematik:



Dessa tar ut avstånd till stereotyperna där de läggs med vad vi lättare uppfattar är möjlighet till förbättring hos ibland oss själva men oftare andra. De bör därför i allmänhet upplevas som att ha mer värde och vara lite smartare. Retro kan ju också ha så stor påverkan. Vad jag skulle välja att se som en statisk fråga där det rätt gjort är koncept kraftigt repeterat i ett lokaliserat område där man givet just retro-distansen mindre ofta kommer ha konkurrerande aktivitet från annat (jämför med Ord över 0.7 när relationerna projiserades ner där data uttrycker samma princip men utan förutsättningen att det är tidsseparat). Samtidigt när vi ser det kommer det kännas igen och är det Pac-Man är för min generation kraftfullt repeterad.


Pac-Man upplevde det att begripa att Miss Pac Man trodde slottet skulle vara spökfritt. Vilket slott är det? Och motion kunde hon ju verkligen ha behövt mycket mer av ville han mena.


Från Thesaurus i media: Öppet data runt om i världen:



I möte med andra kulturer är det bra att läsa in sig lite på deras särskilda vanor och egenskaper och givetvis visa dem den rätta vägen när möjlighet ges. För Engelsmannen är drottningen och flottan viktigt. Ett särskilt uttryck för engelsmannen är jolly och jolly good. Försök använda det av och till. Här skulle man ex. i en fortsättningen kunna ta med det in och säga jolly good. Engelsmannen har också en särskild sorts humor. När de refererar till den säger de silly. Även om det verkar obegripligt kan du säga jolly good några gånger.

0 kommentarer

Kommentera