Om "industrispionage" runt sökord

9/02/2010

Termen "industrispionage" för bevakning av andras aktivitet runt sökord är kanske inte riktigt rätt. Det gäller också mycket annat idag tror jag därför att mycket mer är publikt känt på sätt som kan följas inte minst därför att aktörer mer allmänt uttrycker vad de gör via bloggar, sociala media, pressmeddelanden o.s.v. därför att värdet via marknadsföring är mycket högre än eventuella risker.

Det innebär dock en risk för informationsläckage som också går utanför vad man exakt säger eller vad som texten kan peka på indirekt. Hur aktörer reser korrelerat, hur mycket energi de lägger på att uttrycka o.s.v. kan allt tillsammans indikera saker.

Jag skrev dock följande i ett e-post till Tomas Gilså på Techworld som var min redaktör för Säkerhet och Sekretess innan den tillsammans med Nätverk & Kommunikation skapade Techworld åren när jag skrev åt IDG rörande en konferens han arbetar på att sätta samman. Det pekar på några perspektiv rörande sökord som kan vara intressanta:

"Det finns ju också givetvis en koppling mellan de båda ämnena om det var vad du indikerade vilket kanske var troligt.

Där gäller ju att det finns många verktyg och givetvis är det många som följer aktörer regelbundet för att se vad de rör sig inom. Det kan jag uppleva själv även om det för mig blir mindre och mindre vanligt ju större kritiska sajter som Nyfikenvital.org växt.

På den har vi också haft vad som egentligen inte är lönsamma sökord eller ger särskilt mycket trafik men där det har värde för läsarna vilket är vad som avskräcker aktörer från att följa oss då de lätt gör insatser på vad de tror är intressanta sökord men som saknar sådant värde.

Tidigt roade jag mig också med att lägga vad som upplevdes var riktade satsningar där jag tydligt och korrekt uttryckte på blogg att de saknade allt värde rörande trafik. Det var korrekt men upplevdes av många snarast vara en indikation på motsatsen. Den mest roande jag gjorde det var för yoga.

Yoga är ett av internets äldsta områden och är enormt svårt att gå upp på. Det var lättare för oss jämfört med smala sajter med riktade domännamn därför att vi har ett mycket stort material attraktivt för dessa äldre yoga-aktörer att länka till:

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/893

Men det har väldigt lite trafik även när man ligger ett vilket vi gjorde kanske 18 - 24 månader eller möjligen mer. Det var flera år ett nöje att se aktörer inriktade på nätverk av ofta 50 - 100 smala sajter med riktade domännamn att försöka klättra upp på det.

Ofta brukar de också bearbeta en under en tid med frågor o.s.v. De är ganska lätta att särskilja därför att de mer sällan vill vara tydliga med egna sajter och mer pekar på sociala media profiler och så och inte sällan saknar bloggar också. De flesta vet jag ändå ungefär vilka sajter de har då jag metoder och dokumentation för att identifiera cues från hur de görs.

Men det perspektiv vi bygger på gör att vi påverkas väldigt lite av andra som går upp på enskilda sökord även när det handlar om flera hundra. Så jag brukar typiskt sällan bry mig. När man går över en viss storlek är det viktigare vad man uttrycker till regelbundna läsare där vi just nu ligger på kanske 300 direkt, 170 - 200 via RSS och fler regelbundet återkommande via andra kanaler vilka ofta är personer som bloggar, nättidningar, företagssidor eller liknande själva.

Annars om man ska se på det mer strukturerat är ju förändring och den entropi som uttrycks vad som är intressant precis som i övrigt rörande risk management med bleeding-edge metoder. Om en aktör gör mer inom område A på ett sätt som uttrycker energi är det en indikation om värde.

Vänliga hälsningar
Hans"

Det sista stycket är givetvis det allmänt utanför sökord intressant här. Området har säkert diskuterats tidigare här på SEOTaktik (där jag bl.a. pekade på risken rörande detta för sociala media när bl.a. DOD var på väg att bege sig ut i bredd vilket givetvis bör tänkas igenom rörande risker innan även om jag allmänt är positiv till idén att använda våra ord för att lösa konflikter där all allmän kommunikation tveklöst är positivt) och troligen återkommer jag till det i en mer omfattande artikel.

0 kommentarer

Kommentera